fredag 4 maj 2012

Städning och fototävling


Det är fredag, klockan är 22.51 och Aksel sover redan sedan länge. Han börjar okristligt tidigt i morgon, så allt är i sin ordning. Han har inte drabbats av narkolepsi eller så. Själv har jag haft en sann donardag. Man kan säga att jag tog med mig arbetet hem, för när jag städat klart hos dagens kunder fortsatte jag i vår lägenhet. Här var efter alla besök fullt av både damm och smutstvätt, vilket jag nu ändrat på! Nu bor vi istället i en ren lägenhet som doftar ren tvätt. Härliga tider.

I förrgår skickade jag in ett bidrag till en fototävling som ABF anordnat. Temat var ”samhället sådant det är och sådant det borde vara”. Intressant, tyckte jag! Jag valde att, 1:a maj till ära, lyfta fram yttrandefriheten som det positiva i vårt svenska samhälle. Bostadsbristen fick svara för det negativa. Här i Malmö råder ju, precis som i många större städer, brist på hyresrätter. Kötiderna är långa, studerande och arbetssökande som har det knapert tvingas skriva dyra andrahandskontrakt eller sova på lediga soffor, och istället för att underlätta för dessa väljer företag som Peab och Eon att investera i och bygga bostadsrätter. Som om det skulle ge tak över huvudet till dem som mest behöver det. Tråkig och girig inställning! 

Byggena av bostadsrätter bjuder inte direkt in till någon långsiktig lösning på problemet, utan snarare tvärt om. Det exkluderar majoriteten av de som behöver boende, och genererar istället snabba pengar till företagen. I de "negativa" bilderna jag skickade in ville jag visa på den klasslyfta som faktiskt bara ökar i vårt samhälle, och som dessa byggen är med och spär på. Var så goda:








Jag hoppas att både ni och ABF tycker om min idé och mina bilder. Nu ska jag överraska Aksel med två kalla fötter under täcket. Alltid lika trevligt! 

Sov gott!

2 kommentarer:

Kicki sa...

Riktigt bra bilder, de förmedlar verkligen dina ståndpunkter. Hoppas du vinner! :)

Eva sa...

Tack så mycket! Kul att du är inne och läser också!