söndag 6 maj 2012

Sol, vind och Anna-Karin


Innan jag gör rubriken (som refererar till idag) rättvisa, tänkte jag börja med att skriva några rader om gårdagen. Den började med att jag solade i princip hela förmiddagen. Ni som känner mig vet att jag tycker väldigt mycket om att sola och att bli brun, och igår var inget undantag. Jag halvslumrade i värmen och vaknade kring 16-tiden av att Manne ringde och som förbestämt bjöd över mig på grillning på deras innergård.






Fläskkotletter, kycklingvingar, grönsaksspett, sallad, haloumi och sås stod på menyn. Till det serverades öl och/eller vin. En riktig höjdare! Ari drog runt på sin BRIO-vagn medan vi inväntade rätt glöd, och när tiden var inne la Manne godsakerna på grillen. En ljuvlig doft började spridas över gården, och snart satt vi alla och glufsade i oss av maten. Fy fan vad gott. 








Jag stannade till 20-snåret, då Aksel kom hem från jobbet, och vi avslutade kvällen med att kolla på ungefär halva ”Hamilton – I nationens intresse”. Vi håller på att se klart den nu, men som ni märker skriver jag samtidigt, så särskilt imponerad är jag inte. 

Idag har varit en väldigt härlig dag, så här långt. Jag vaknade kring 08-tiden (!) och steg upp och åt en lång frukost till Nyhetsmorgon söndag. Måste direkt inflika att jag trivs ypperligt med mitt liv som helg-pensionär! Dagen blir ju så lång när man kliver upp tidigt! Efter frukost diskade jag undan, plockade ihop i lägenheten och gick ut med både återvinning och sopor så att det skulle se inbjudande ut inför den stundande visningen. 



När klockan närmade sig 12 bestämde jag mig för att gå till biblioteket för att återlämna en oläst bok som jag lånat om två gånger... Bara det är ju ett misslyckande. När jag väl kom fram till biblioteket visade det sig vara stängt. Under somrarna är det tydligen aldrig söndagsöppet = Superfail.

Som tur var vände Anna-Karin min lycka när hon ringde och frågade om jag hade lust att komma förbi och prova lite utrensade kläder, vilket jag förstås ville. Jag fick ett par jeans, ett linne och en blus, och som om inte det vore nog så bjöd hon även på Brämhults Lemonad. En sann vän! Därefter gick vi hit och satte oss på innergården och solade och pratade en bra stund, innan vi tog oss i kragen och fortsatte promenaden mot Kirseberg.

Denna fantastiska plats! Varje gång jag är där önskar jag att jag fick bo där, i något av de fina och färgglada husen. Kirseberg är typ som ett litet, fint och mysigt Bollstabruk. Haha. Där finns en eller två pizzerior, ett Konsum, en kyrka, en konstig pub och en massa bostadshus. Den påtagliga skillnaden är förstås det går att cykla in till Malmö. Och att det finns ett Emmaus!

Anna-Karin ledde vägen till en stor park som jag aldrig besökt, och faktiskt inte ens visste fanns, där det fanns både utegym, lekpark och ett café där Anna-Karin bjöd på ytterligare en juice. Helt underbart. Vi promenerade runt hela parken innan vi vände hemåt. Vi såg en kaninunge också! Sjukt söt.

Väl tillbaka på Slussen sa vi adjö för några timmar (för vi ska nämligen ses igen kl.22 och kolla på Mad Men tillsammans) och inne på gården la jag mig på en bänk i solen och halvslumrade igen. Ganska skön dag!


Nu sitter vi (mest Aksel) som sagt och kollar på film, mätta och belåtna efter kvällens middag som bestod av kyckligwok och klyftpotatis. Snart blir det kaffe och chokladbollar som jag bakade igår. En trivsam avslutning på en trivsam helg! I morgon kommer Aksels mamma Runa och hälsar på, vilket ska bli himla trevligt.

Adjöken adjö!

2 kommentarer:

Hanna sa...

Vad härligt ni verkar ha det Evis!!! Måste som sagt komma och hälsa på denna gång. Dessvärre dröjer det nog ett tag, men ni får se till att stanna lite längre denna gång :-) PÖSS /Biffy

Eva sa...

Haha, Biffy... Det var inte igår. Du kan lita på att vi stannar! Och det vore jätteroligt om du tog dig ner! Det borde vi allvarligt styra upp. Jag kommer vara nere större delen av sommaren, så du kan bara välja och vraka bland datum! Pözz/ Eddy