fredag 18 maj 2012

Tur i otursdag


Jag började skriva redan igår, men var alldeles för trött för att färdigställa, så därför blir detta inlägg lite av en efterskottspublicering.

TORSDAGEN DEN 17:E MAJ 2012, 21.55
Nu sitter vi här och kollar på Sverige – Tjeckien i hockeykvartsfinal, Aksel och jag. 3-3 står det i denna tredje period och Aksel är på helspänn. Tidigare i kväll var vi och grillade hos Manne och Kasia. Flintastek och hamburgare stod på menyn. Mycket gott! Det är trevligt att de verkar ha som regel att grilla minst en gång i veckan. Och Ari hade förstås växt sedan sist (vilket var uppskattningsvis... fem dagar sedan). Helt sjukt vad fort det går!






Jag är faktiskt väldigt trött och ska snart gå till sängs. Därav alla korta meningar, haha. Idag må ha varit en helgdag, men i morgon är det i mitt fall en helt vanlig fredag. Innan jag klappar ihop datorn ska jag dock försöka drista mig till att lite kortfattat berätta om gårdagen. En dag som sannerligen var fylld av tur i otur!

Den började kl.8 med en helt vanlig kontorsstädning. I kontorets lilla kök stod det då tre kaffemaskiner, varav en var en Moccamaster. Jag hade tidigare noterat att denna aldrig användes och tog hoppfullt upp detta med den trevliga dam som brukar släppa in mig på mornarna. Jag förklarade att jag själv funderade på att köpa en, och frågade om de var nöjda på kontoret. Av någon anledning jag inte riktigt förstod var de emellertid inte nöjda, och det hela slutade med att jag fick med mig Moccamastern hem. Så där helt oförhappandes! Jag körde glad i sinnet vidare till nästa kund.

Kring 12-tiden började min mage kurra, vilket fick mig att inse att jag glömt lunchlådan i kylskåpet på det tidigare omnämnda kontoret. En väldigt besvärande upptäckt. Jag fick således ta en omväg för att hämta upp den, något som emellertid skulle visa sig väldigt värt. När jag kom fram hade personalen nämligen just avslutat en konferensbuffé, och själv fick jag hugga in på allt som blivit över! Köksbordet var uppdukat med marinerad kyckling, köttfärspiroger, tomatsallad, ädelostrullar, baconlindad lax, god sås och kokt potatis. Och en massa gott bröd. Helt fantastiskt! Och mineralvatten fick jag med! Jösses.

Jag körde därefter vidare mot nästa kontor, mätt och belåten, och några timmar senare fick jag äntligen göra ”helg”. Jag parkerade bilen i Arlöv och ställde mig vid busshållsplatsen för att invänta linje 133 tillbaka till Malmö. Klockan blev 17.20. Ingen buss. Klockan blev 17.25. Ingen buss. Jag hade precis bittert accepterat att jag troligen skulle få vänta ytterligare 25 minuter när bussen plötsligt svängde runt hörnet, och anledningen till att den var sen visade sig vara ett kortläsarfel. Det ledde till att min bussresa blev gratis! H u r r a !

Hela dagen löste sig allt till det bästa. Och det är ju inte ofta det händer! Jag håller tummarna för att det inte var sista gången.

FREDAGEN DEN 18:E MAJ 2012, 20.39
Nu är vi alltså tillbaka i realtid, fredag kväll och riktig helg. Mycket skönt! Jag är ungefär lika trött som igår, men idag tänker jag i alla fall försöka avsluta detta skriveri. Det finns nämligen inte så mycket mer att tillägga, för det enda som hänt idag är att jag jobbat och ätit. Väldigt god mat visserligen: Entrécôte med persilje- och vitlökssmör och klyftpotatis. Mums. Och cyklat fram och tillbaka till Arlöv på min orangea Monark har jag gjort! Den rullade på fint och det känns skönt att börja cykla på morgnarna


I morgon ska jag som det ser ut ta mig en second hand-runda. Det är alltid lika trivsamt.

God kväll!

1 kommentar:

Hella sa...

Tur-kvinna! (säg många gånger så blir det en helt annan innebörd än vad jag menar)