torsdag 10 maj 2012

Åter ett finbesök och åter jobb


Det är grått och regnar ute. Jag hör inte regnandet i sig, men jag hör det på bilarna. Det blir ju ett särskilt ljud av bildäck på en blöt väg. Ett ganska härligt ljud när jag tänker efter, i alla fall när jag får sitta inomhus och lyssna! Och det får jag nu.

Idag hade jag en kort arbetsdag, så jag känner för att skriva ett lite längre inlägg. Jag kan med lättnad konstatera att jag börjat komma in lite i mina jobbrutiner, och att jag därmed har lite mer energi kvar när jag kommer hem. Väldigt skönt. Det är inte lika krävande att jobba när jag inte behöver tänka lika mycket, även om det fortfarande kan vara väldigt stressigt. Jag kör mycket bil också, vilket är jävligt roligt! Aksel är avundsjuk och vill också köra, men det blir tyvärr inte så mycket av den varan. Han får cykla istället. Och det får jag med snart, om jag bara får tag på en bultsax eller en bra tång d.v.s. Jag tar gärna emot tips på den fronten!

I morse åkte Runa härifrån, uppåt, igen. Tiden gick fort medan hon var här. Jag har jobbat på dagarna och kommit hem trött och hungrig, men lite har vi hunnit umgås! Trevligt har det varit, och god mat har vi ätit. Därför tänkte jag nu bjuda på två riktigt goda middagstips, ett gammalt och ett nytt, som vi lagat och ätit i veckan. Jag höftar ofta när jag lagar mat, så därför är det lite svårt att ange exakta mängder av alla ingredienser. Jag ska dock göra mitt bästa, men det bästa är nog om även ni höftar! 

Fisk med frasigt täcke, recept ursprungligen ur Vår Kokbok
 3 portioner

Ingredienser,
400 g färsk eller djupfryst fiskfilé, t.ex. torsk, sej eller flundra 
75-100 g smör
2-3 dl smulat vitt bröd
2-3 dl riven ost
2 pressade vitlöksklyftor
2-3 msk pressad citron 3 tomater 
2 msk hackad persilja (fryst har jag ofta hemma, men färsk går förstås också bra!) 
salt
peppar 

Sätt ugnen på  225°C.
Skölj av de färska fiskfiléerna, skär dem ev. i bitar eller skivor beroende på vilken sort du använder. Denna gång använde jag tre tunna filéer, men om du använder fiskblock kan du med fördel skära det i 2 cm tjocka skivor. 
Lägg fisken i tre delar på ett ugnssäkert fat, salta och droppa över pressad citron. Täck med aluminiumfolie och ugnskoka i ca 15 min, tills fisken fått ljummen temperatur. 
Smält under tiden fettet, krydda det med vitlök och/eller dragon. Rör ner smulat vitt bröd, persilja och ost. Salta efter smak. 
Skär tomaterna i halvor och tag ut fiskfatet ur ugnen. Fördela brödblandningen över fisken, lägg tomathalvor vid sidorna och strö ev. lite riven ost över dem.
Gratinera i ugnen tills "täcket" fått en fin, gyllenbrun färg, ca. 15 minuter.
Servera med hemmagjort potatismos och sallad. 



----------------------------------------------------------------------------------

Räkgryta med curry och hemmagjord räkbuljong
4-5 portioner

Hemmagjord räkbuljong
skal från 1 kg räkor
1,5 gul lök, finhackad
2 tomater, klyftade
2 vitlöksklyftor, finhackade
6 dl vatten
3 dl torrt vitt vin
1 msk sambal oelek
salt
vitpeppar efter smak
olivolja till stekning

Gryta
skalade räkor (vikt med skal, 1 kg)
räkbuljong
1,5 gul lök, grovt hackad
2 paprikor, grovt hackade
1 tomat, grovt hackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
2-3 dl grädde
1 msk curry
1 msk paprikapulver
1-2 tsk chilipeppar 
1 tärning grönsaksbuljong
½ lime eller ¼ citron
2-3 msk maizena
salt
peppar
smör och olivolja till stekning



Buljongen görs först, då den behöver tid att koka ihop. Skala räkorna och spara skalen. Hetta upp olivolja i en kastrull. Lägg i räkskal, lök, vitlök och rör om tills de fått fin färg.
Tillsätt tomaterna och stek ett par minuter under omrörning så att de inte bränner fast i kastrullbotten. 
Häll på vatten, vin och sambal oelek och koka upp. Låt sjuda under lock ca 20 minuter. (Helst längre, för under den tiden hinner du påbörja själva grytan!) Sila därefter buljongen.


Medan buljongen sjuder; fräs lök och räkor i vitlök och curry tills de fått en fin gyllene färg. 
Tillsätt paprika och tomat,  samt chili- och paprikapulver. Låt alltsammans puttra i några minuter.
Slå på den hemmagjorda räkbuljongen och lägg även i en tärning grönsaksbuljong. 
Koka upp och låt sjuda utan lock i 20 minuter så att vätskemängden reduceras. 
Slå på grädde och rör om. Tillsätt maizena och låt grytan sjuda ytterligare tills den tjocknat något. 
Smaka av med salt, peppar, lime och ev. andra valfria kryddor. 
Servera med ris och valfri sallad. Denna gång gjorde Aksel en slags sallads-salsa, med tomat, fetaost, avokado, oliver och ruccola. Mycket gott!



----------------------------------------------------------------------------------

Medan Aksel och jag lagade räkgryta gjorde Runa hemmagjord müsli, som jag nu i princip utvecklat ett beroende av. Helt underbart god. Jag vill bara äta fil och müsli hela mitt liv! Jag såg inte riktigt vad hon använde för ingredienser, men jag tror att det kan ha rört sig om sötmandel, hasselnötter, kokosflarn, russin, havregryn, rårörsocker och några slags frön. Himmelskt god blev den i varje fall. 





Vi fick även en presentpåse av Runa, från favoritbutiken Möllans ost. Hurra! Tack! Aksel är närmast besatt av Gruyère, så jag förmodar att den inte komma att finnas kvar i kylskåpet särskilt länge till. Det gäller att vara snabb.


Nu ska jag faktiskt göra mig själv lite kaffe. Jag avslutar med en bild jag tog från vårt köksfönster igår. Har redan separationsångest över att vi ska flytta härifrån i slutet av sommaren. I förrgår möblerade vi om i sovrummet, vilket gjorde att det kändes mer eget. 



Ha det!

Inga kommentarer: