söndag 13 maj 2012

Jag rullar!


Helgen börjar närma sig sitt slut. Lugn och skön har den varit, men inte desto mindre innehållsrik! När jag slutat jobba i fredags plockade jag upp Aksel med bilen och styrde direkt kosan mot Ö&B. Som ni kanske minns vann jag tidigare i vår ett presentkort på 1000kr där, och än finns det pengar kvar på det. På handlingslappen stod i första hand en sidavbitare (tång) och CRC 5-56 (universalolja).


Den senaste månaden har det pågått en cykelrensning här på vår innergård, innebärande följande: I början på april märktes alla cyklar upp med rödvitrandiga band, och de cyklar som banden inte avlägsnats på har nu, drygt en månad senare, forslats bort. Det blev en hel del kan jag intyga! Men, givetvis hade jag som cykellös huvudet med mig. Jag väntade månaden ut och sista dagen plockade jag bort bandet på en orange, gammal punkterad Monark, och nu är den således min!

När vi kommit tillbaka från Ö&B ordnade vi cykelverkstad under vilken vi avlägsnade rost, oljade kedjan och skrubbade ramen, styret och sadeln. Därefter såg Monarken ut som ny! Ok, jag kanske får sträcka mig till nygammal. Vi testpumpade däcken och kunde snabbt konstatera att framdäcket var i fullt bruk, medan bakdäcket var sprucket och således måste bytas. Det senare fick bli ett problem för morgondagen. Istället pantade vi för 78 kr och handlade för de pengarna middag, vilket blev fläskytterfilé med sparris, tomat, potatismos och svampsås. Det satt fint. Under middagen tittade vi på hockey, en match som tyvärr slutade med näsblod och förlust. Men, sån’t är livet. 


Igår, lördag, drog jag på förmiddagen iväg till Värnhems Cykel. Där skulle det kosta 198 kr att få nytt bakdäck och ny slang + montering, vilket jag givetvis nappade på. Jag lämnade således cykeln i deras händer och promenerade mot Heleneholm, en mycket bra stadsdel där både Myrorna, Emmaus och Özen Allfrukt finns belägna. Tre väldigt goda ting ska jag säga! Några timmars rundvandring resulterade i fyra böcker till Aksel och ett par randiga Lee-jeans till mig själv, samt en massa godsaker från Özens grönsaksdisk. Bland annat färsk mynta. Mums. Om det förresten låter märkligt med randiga jeans; lugn, för jag ska ta en bild senare så att ni kan få se att de faktiskt är riktigt justa!

Väl hemkommen började jag tillsammans med Aksel att förbereda middagen, bestående av myntabiffar med yoghurtsås och couscous. Det var både lätt att tillaga och blev väldigt gott. Två biffar blev över också, så därmed är måndagslunchen kirrad. Alltid skönt att slippa smörgåsar. Receptet kommer här:

Myntabiffar med yoghurtsås

Ingredienser, 3 portioner
300-400g färs (i detta fall blandfärs)
1 knippe färsk mynta (ca. 1 dl hackad)
1 ägg
1-2 msk ströbröd
salt
peppar
3 dl turkisk yoghurt
¼ lime


Blanda turkisk yoghurt med lime, hälften av myntan samt salt och peppar. Låt stå och dra i kylen medan du gör biffarna och couscousen.
Lägg färsen i en bunke, knäck i ägget och blanda i ströbröd. Tillsätt hälften av myntan samt några teskedar salt och peppar. Blanda väl.
Blöt en skärbräda med vatten och forma färsen till tunna biffar.
Stek biffarna i smör tills de fått fin färg. Salta och peppra något ytterligare.
Servera alltsammans med yoghurtsås, couscous och en god sallad.


Vi åt middagen under något mer återhållsamma förhållanden än vanligt, då vi var tvungna att spara lite plats för biosnacks. Två biobiljetter + en mellanmeny var ännu ett gratisnöje jag lagt vantarna på genom att tävla. Gratis är minsann alltid lika gott och trevligt! Det var mycket biobesökare på plats när vi anlände till SF Entré för att se The Avengers. Jag hämtade ut biljetterna, en mellanpopcorn och en mellanläsk vartefter vi gick in och tog plats i salongen. Filmen hade fått 8.8 på IMDb, men riktigt så höga poäng fick den varken av mig eller av Aksel. Jag gav den kanske... 7.2. Men, underhållande var den helt klart! En sann bio-actionrulle signerad Marvel.


Därefter gick vi mätta och nöjda hemöver och bänkade oss framför ett nytt avsnitt av Gossip Girl. Det fick avsluta kvällen.

Idag har jag fått sola igen. Mm! Det gjorde jag medan Aksel gick och köpte ytterligare två nödvändiga verktyg till hushållet: En hammare och en skiftnyckel. Helt enkelt två måsten i verktygslådan.
När han kom tillbaka från sin tur fikade vi ute i solen, varefter vi tog en tur på stan för att lämna tillbaka ett par skor och köpa varsitt cykellås. Vi stannade även till på en liten second hand-barnklädesbutik där Aksel köpte ett par jeans och en tröja till Ari. Roligt! Där fanns en massa fina och festliga kläder, bland annat en otroligt liten Levis-jeansjacka som jag blev väldigt sugen på att köpa. Om det inte vore för min orubbliga skräck för att skaffa barn skulle jag nästan blivit lite sugen på en egen. Men, det blev jag INTE. Så, oroa er inte. Bara för att jag gått och blivit sambo innebär det inte att jag tappat fattningen.

Nu står Aksel och lagar middag medan jag sitter här. Komfortabelt så det förslår! Det luktar gott, men han vill inte avslöja vad det blir. Han tycker om det där med överraskningar. I kväll är det Mad Men och i morgon är det måndag. Men, faktiskt har jag inte speciellt mycket söndagsångest, vilket känns som ett gott tecken. Det är nog för att jag börjat bli så pass bekväm i mina arbetsuppgifter att jag inte behöver oroa mig för att missa något eller göra fel. Och för att jag alltid ser fram emot att få köra bil!

Nu kan jag snart inte hålla mig från att gå och sabba överraskningen. Vi får se hur jag gör. Jag berättar nästa gång vi hörs av.

På återseende!

Inga kommentarer: